“Metazoa” Boganmeldelse af Robin Alving

Den australske videnskabsfilosof, Peter Godfrey-Smith har i ovenstående bog sat sig for at undersøge hvordan og hvornår i evolutionen bevidsthed er opstået. Han bruger ordet metazoa i titlen, for at markere at området for hans undersøgelse er dyreriget, og hele dyreriget, ikke blot pattedyr. Ordet blev indført af en tysk biolog, sidst i det 19. århundrede.

Mange af de fænomener vi regner hørende under begrebet bevidsthed, såsom sanseoplevelser og subjektivitet, synes i forskellige grader at være udbredt indenfor dyreriget, og er måske derfor opstået tidligt i udviklingshistorien, foreslår Godfrey-Smith.

Ved hjælp af neurovidenskab, den nyeste biologiske forskning, relevante filosofiske teorier, og ikke mindst den viden han i sin egenskab af fritidsdykker har erhvervet sig om dyr på havets bund, kommer han frem til nogle konklusioner vi i hvert fald som minimum kan drage: at bevidsthed er noget der udvikler sig gradvist og ikke opstår pludseligt som at trykke på en kontakt, at udviklingen af de hjerner vi i dag ser på landjorden startede i havet, og at den gradvise udvikling ikke kan være foregået via planter, svampe, bakterier osv. Hos sidstnævnte er der godt nok en slags kognition, men ikke en der implicerer bevidsthed. De eneste organismer der føler deres liv, dvs. der er en bestemt måde den ydre verden såvel som deres indre verden føles på (hvilket jo må siges at udgøre essensen af det at være bevidst), har nervesystemer, derfor kun dyr. Og overordnet set, er man nødt til at forstå ikke bare nerver, men også muskler og den aktive krop for at kunne forstå bevidsthed i et udviklingshistorisk perspektiv.

Bogen henvender sig til den læser, der kan lide at fordybe sig, er interesseret i evolutionsbiologi, i bevidsthed, herunder det såkaldte mind body problem. Men måske det mest interessante ved den egentlig er de maleriske og rørende beskrivelser forfatteren har af sine mange møder med forskellige skabninger dernede under havoverfladen, noget jeg i hvert fald sent vil glemme.

Peter Godfrey-Smith er professor på University of Sidney.

METAZOA: Animal Life and the Birth of the Mind.
Peter Godfrey-Smith